De eerste les
Je eerste les
Bij de eerste les nemen we ruim de tijd. Tenslotte moet er dan, voordat er ook maar een meter gereden wordt, kennis worden gemaakt met de auto. Het vinden van een goede zitpositie, het afstellen van de spiegels, ontdekken waar de schakelaars voor dienen en een uitleg over de pedalen en het stuur enzovoorts, het vergt al gauw zo’n 10 minuten.
Dan gaan we op pad voor de eerste rit van 60 minuten. In het begin leer je ontzettend veel nieuwe dingen en komt er een heleboel op je af, ook letterlijk. Je zit vol met nieuwe indrukken en het kan wel eens erg overweldigend zijn. We adviseren vaak om na die eerste les van 1 uur (en een beetje) om de tweede les tot 1 uur te beperken en pas daarna over te gaan tot reguliere lessen die 1,5 uur vergen. Dat moet niet; het is een advies. In de praktijk is gebleken dat lessen van 1,5 uur voor de meesten het effectiefst zijn, maar in overleg kan daar natuurlijk van worden afgeweken. We bieden graag maatwerk, dus een andere aanpak, toegespitst op de persoon, kan wel eens beter passen. Het gaat tenslotte om jouw opleiding en daar mag je, zeer terecht, hoge eisen aan stellen.
Voor de meeste (jonge!) klanten geldt dat dit een heel andere manier van onderwijs is dan men gewend is. Er staat niet een meneer of mevrouw voor de klas die verlangt dat een ieder zich aan zijn/haar aanpak aanpast. We werken nu één op één. Het is nu de opleider die zich aanpast aan de behoefte van de leerling en dat is echt heel erg anders dan je gewend bent. Jij mag dus ook eisen stellen en dat is waarschijnlijk een compleet nieuwe ervaring voor je.
De hele aanpak van je rijopleiding wordt uitvoerig met je besproken en je vorderingen worden iedere keer na de les genoteerd op je leskaart. Op die manier weet je altijd zelf ook hoe ver je bent in je ontwikkeling.